Na czym pływają żeglarze?

Na czym pływają żeglarze?

Klasa „Star”, w której od dwóch lat startują Kusznierewicz i Życki i na której chcą dopłynąć do Igrzysk Olimpijskich 2008, jest najstarszą klasą monotypową, nadal bardzo popularną na całym świecie. Niestety, w Polsce łodzi tego typu praktycznie nie ma (może poza kilkoma egzemplarzami pozostającymi w posiadaniu prywatnych właścicieli). 0 powstaniu łodzi klasy „Star” w USA, w 1911 roku, zadecydował właściwie przypadek.

Żeglarstwo

Żeglarstwo

Pewien zapalony amerykański żeglarz, niedysponujący jednak dużym kapitałem, zgłosił się do projektanta Williama Gard-nera z prośbą o opracowanie jachtu, którego koszt budowy nie przekroczyłby 140 dolarów. Żeglarz ów, o nazwisku Corry, chciał, aby jacht miał dobre właściwości żeglarskie i mógł startować w regatach. Gdy otrzymał gotowy projekt, okazało się, że koszt budowy będzie o 35 dolarów większy. Ale właściciel stoczni jachtowej stwierdził, że jeśli otrzyma zamówienie na wybudowanie serii co najmniej 14 jachtów, cena jednego egzemplarza spadnie do pożądanego poziomu. W ciągu kilku dni Corry znalazł odpowiednią liczbę takich samych jak on, niezbyt zamożnych pasjonatów żeglarstwa. Już w 1915 roku w USA pływało tyle „Starów”, że ich właściciele utworzyli związek klasowy, który za darmo udostępniał rysunki konstrukcyjne i ułatwia! budowę nowych jednostek. W 1923 roku „Star” stał się klasą międzynarodową, w 1932 roku po raz pierwszy łodzie tej klasy wystartowały w Igrzyskach Olimpijskich. W połowie lat 50. na świecie pływało kilkanaście tysięcy „Starów”, które od tego czasu przechodziły systematyczną modernizację. Jeszcze w latach 60. w Polsce pływało kilkanaście łodzi tej klasy, a Zygfryd Perlicki zaliczał się wówczas do czołówki światowej. W 1980 roku polska załoga „Stara”: Tomasz Hole (ten sam!) i Zbigniew Malicki startowała na Igrzyskach Olimpijskich w Tallinnie.

Lodź klasy „Star” ma długość 6,93 m, szerokość 1,73 m, powierzchnia żagli wynosi 25,7 m2. Długość masztu (z duraluminium) – 10 m, ciężar balastu – 408 kg, ciężar kompletnego kadłuba – 671 kg. Kadłuby łodzi tej klasy wykonywane są z laminatu poliestrowo-szklanego, ale niedozwolone jest stosowanie nowoczesnych włókien węglowych. „Star” to jacht wymagający od załogi odpowiedniej masy mięśniowej i dużej sprawności fizycznej. Duet Kusznierewicz-Zycki dysponuje obecnie dwoma nowymi jachtami, z których każdy ma wartość ok. 40 tys euro. Jachty te przez cały rok podróżują w kontenerach po świecie, startując niemal co drugi tydzień w regatach, które w tym roku będą organizowane od Chin po San Francisco. Jachty są własnością Polskiego Związku Żeglarskiego, ale największy udział w ich zakupie miał główny sponsor polskiej załogi – operator telefonii komórkowej ERA.

Facebook Comments

Artykuły użytkownika

Najnowsze

Najczęściej komentowane

Facebook Comments